söndag 20 november 2011

Min julafton

Min julafton brukar börja runt klockan sju. Då går jag upp, resten av huset sover, hämtar tidningen och sätter på kaffepannan. Efter en snabb bläng i corren åker grötgrytan på och där nå´nstans börjar det röra sig i resten av huset.

 Lilla dottern har fått några små paket i strumpan, vanligen med något ätbart och en pysselbok eller film eftersom julafton kan bli väldigt lång när man inte är så stor. Efter julfrukost med tomtegröt och skinksmörgås brukar jag sätta igång med jullunchen, vi äter alltid julbord klockan ett för att hinna vara färdiga till Kalle Anka.

På förmiddagen vid halv elva kommer de stora döttrarna hem från sin pappa och vittjar sina strumpor. Vid tolv kommer restern av gästerna och sedan är det fullt ös fram till maten. Vad vårt julbord består av återkommer jag till. Därefter äts det och dricks det och när faten är länsade (ha ha ha, mycket rester blir det...) är det disk för mamma och Kalle för resten av gänget. Julgodiset brukar stå framme också.

Efter Kalle blir det julfika och sedan brukar klapparna delas ut. (Tomten kommer till oss på juldagen) Kvällen i övrigt brukar vara ganska lugn. Om jag orkar vill jag gärna gå på midnattsmässa, men jag ska erkänna attt det inte har blivit så de senaste åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar